zondag, maart 12, 2006

Deja: deel 12 - Intervieuw met Kees Commijs, directeur Luxaflex Nederland

Directeur Kees Commijs van Luxaflex Nederland:

'Minder leveranciers is efficiënter voor de dealer'

Kees Commijs is sinds 1 januari de nieuwe algemeen directeur van Luxaflex Nederland. Hiervoor werkte hij 18 jaar bij Dehnert & Jansen. Met gemengde gevoelens kijkt hij terug op het faillissement van de groothandel. Maar we blikken vooral ook vooruit en vragen hem naar de plannen die hij heeft met Luxaflex Nederland.

'Ik heb in totaal bijna achttien jaar bij Dehnert & Jansen gewerkt. Toen ik in 2002 door de Raad van Commissarissen werd gevraagd als directeur was mijn enige opdracht om de groothandel te laten overleven. Na de eerste reorganisatieronde draaiden we in 2004 weer break-even. Het faillissement begin van dit jaar heeft mij wel enigszins verbaasd. Want toen ik op 10 november vorig jaar wegging, hadden we absoluut geen verlies van vijf miljoen zoals dat nu door Active-Share wordt medegedeeld. Ik weet precies hoe het bedrijf er op 10 november voorstond. Die kerngegevens zitten nog allemaal in mijn hoofd. We hadden tot op dat moment qua omzet gewoon goed gedraaid. Wat er daarna gebeurd is, weet ik niet.
Het meest verschrikkelijk is het natuurlijk voor de medewerkers die nu zonder baan komen te zitten. Merkwaardig is ook de rol van Active-Share. In eerste instantie maken ze melding van een algehele doorstart zonder dat er -naar later bleek- nog maar één handtekening op papier stond met de curator. Even later ging het allemaal niet door en zoals het er nu naar uitziet zullen de voorraden van het bedrijf in delen worden verkocht. Ik heb in de afgelopen weken veel contact gehad met oud-collega's. Enkelen van hen heb ik een nieuwe baan kunnen aanbieden bij Luxaflex en ook enkele anderen hebben al elders onderdak gevonden. Maar voor de groep die overblijft is het natuurlijk een hard gelag. Heel triest allemaal. Wat dat betreft had ik mijn start bij Luxaflex Nederland heel anders voorgesteld.'

Doelstellingen
'Na 18 jaar Dehnert & Jansen was het voor mij tijd voor een nieuwe uitdaging. Naast het leidinggeven aan de mensen in de organisatie wil ik mij de komende jaren sterk gaan maken voor het merk Luxaflex. Vrijwel iedereen kent Luxaflex, maar ziet het soms nog teveel als een soortnaam en niet als een merknaam. Mijn grootste uitdaging is het merk verder op de kaart te zetten. Daar ga ik mij voor inzetten.
Als ik terugkijk op de cijfers van 2005 constateer ik dat Luxaflex Nederland het jaar goed heeft afgesloten. Over 2006 ben ik positief al vind ik wel dat we op onze hoede moeten blijven. Het is niet voor niets dat de zonweringbranche een moeilijke periode achter de rug heeft. De contacten met de klanten die ik bij Luxaflex tot nu toe heb gehad zijn echter hoopgevend. Zij zijn over het algemeen positief over het consumentenbezoek in hun winkel over het laatste kwartaal en de eerste maand van het nieuwe jaar.
Onze missie in 2006 hebben we vertaald in een aantal doelstellingen. Helemaal bovenaan dat lijstje staan de logistieke prestaties van het bedrijf. Wij zijn ons ervan bewust dat er op dat punt nog wel wat te verbeteren valt. De kritiek die we het afgelopen jaar op dat gebied kregen, had voor een groot deel te maken met de introductie van de nieuwe horizontale jaloezieën en de Plissé Duetten. Daarnaast zijn we het afgelopen jaar overgestapt op een nieuwe transporteur. Ook daarbij hadden we te maken met de nodige aanvangsproblemen. Dit neemt niet weg dat wij het totale logistiek traject in 2006 verder onder de loep gaan nemen. Belangrijk punt daarbij is de betrouwbaarheid van de informatie die wij verstrekken naar onze klanten toe. Als je een bepaalde leveringstijd hebt afgesproken dan moet je je daar ook aan houden. En lukt dat een keer niet dan moet je dat meteen melden. Voor een toonaangevend merk als Luxaflex is die betrouwbaarheid van informatie naar de klant toe ontzettend belangrijk.'

Fouten
'Een ander punt van aandacht is het verder omhoog brengen van het percentage producten dat de eerste keer gelijk goed geleverd wordt. Wij willen dat dit bij alle productgroepen op zo'n 98 tot 99 procent komt te liggen. Op dit moment zitten we op zo'n 97 procent en bij de vouwgordijnen lag dat het afgelopen jaar zelfs nog wat lager. Maar met de nieuwe collectie moeten we ook daar hoger gaan scoren. Op het eerste gezicht lijkt een verbetering van één procent niet erg veel, maar op de aantallen die hier de deur uitgaan mag je dat niet verwaarlozen. Een procent op 20.000 producten zijn namelijk wel 200 klachten. Hoewel de kwaliteitscontrole bij Luxaflex Nederland al op een erg hoog niveau ligt, gaan we alles nog verder fine-tunen om te zien waar we het productieproces kunnen verbeteren.
Verder willen we de bereikbaarheid van onze Customer Service afdeling vergroten. Hiertoe komt er in 2006 een nieuwe telefooncentrale die onder andere meet hoeveel telefoontjes er binnenkomen en hoe snel er wordt opgenomen. Op die manier kunnen we ook de bezetting van deze afdeling verder optimaliseren.'

Sales efficiency
'Onze laatste doelstelling is het verbeteren van onze sales efficiency. Luxaflex Nederland heeft daartoe haar Sales Promotors in de loop van de jaren omgeschoold tot accountmanagers die samen met de dealer proberen om er het maximale uit te halen. Wij hebben samen met NZI zo'n 3.000 dealers waarvan circa 500 Inspiration Dealers. De meeste woninginrichters zien momenteel hun rendement sterk onder druk staan en hebben enorme behoefte om daar met een goede leverancier, die hen als een gelijkwaardige partner ziet, te sparren. Van onze accountmanagers verwachten wij dat ze vergeleken met vroeger op een hele andere manier omgaan met hun klanten. Er worden nu accountplannen gemaakt en samen gekeken waar de scoringskansen liggen. Die gesprekken zullen doorgaans langer zijn waardoor er ook minder klanten kunnen worden bezocht. Dit betekent niet dat zomaar iedereen Inspiration Dealer kan worden. Als dealer moet je in het merk willen investeren. Andersom doen wij dat ook.
Wat je ziet is dat het voor een dealer veel efficiënter is om minder leveranciers te hebben. Met name de traditionele woninginrichter heeft van oudsher ontzettend veel leveranciers. Vaak zien ze door de bomen het bos niet meer. Voor een dealer is dit ook haast niet meer betaalbaar. Als je alleen al kijkt hoeveel verschillende collecties zij in huis moeten hebben. Daarnaast moet het personeel van al die verschillende merken van alle producten op de hoogte zijn en de nieuwe productintroducties op de voet volgen. Dat is gewoon niet te doen. Als je niet uitkijkt is een consument mede door het gebruik van internet beter op de hoogte dan jij. Persoonlijk denk ik dat -uit het oogpunt van efficiency- het voor een dealer verstandig is om keuzes te maken als het gaat om leveranciers. En daar zijn de dealers zich ook steeds meer van bewust. Ik ben van mening dat dit geen verkeerde ontwikkeling is, want op die manier wordt aan een stukje kwaliteitsverbetering gewerkt. Consumenten zijn zeker bereid geld te besteden. Echter, zij willen goed geïnformeerd worden. Daarom is het belangrijk dat Luxaflex de komende jaren verder in de relatie met haar dealers investeert. Want we zullen het samen met die dealers moeten doen.'


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Bedankt voor de interessante informatie

Anoniem zei

Sorry for my bad english. Thank you so much for your good post. Your post helped me in my college assignment, If you can provide me more details please email me.